In de boekplanner bespreken we dat het zinvol is om al in een vroeg stadium ruchtbaarheid te geven aan je boek. Zo gaan mensen meeleven en wordt de kans groter dat je boek er daadwerkelijk komt. Want dat is vast je doel: niet alleen beginnen aan je boek, maar ook het voltooien ervan. In onze boekplanner hebben we daarvoor een kopje promotie opgenomen, waar je aan kan geven waar, wanneer en wat je post.
Wat past bij jou?
Kijk eerst wat bij jou past. Je hoeft niet meteen alle social-media-accounts aan te maken, maar een aantal is wel te adviseren. Als je bang bent voor je privacy, wees dan heel selectief met wat je post. Mensen vinden het wel fijn om de persoon achter de schrijver te kennen, dus denk erover na wat je wilt vertellen en wat niet. Welk beeld wil je neerzitten? Wat is jouw unieke kenmerk dat je naar voren wilt laten komen? Toon dat :). Elk kanaal heeft zijn eigen wetten en regels. Probeer dat uit en kijk wat bij je past.

Er verandert ook nog wel eens wat een social-media land. Facebook ligt onder een vergrootglas, Google+ stopt per april 2019.
We hebben het in de boekplanner niet over Hebban. Hier kan je als auteur een profiel aanmaken, dit is het mijne. Ook Jolanda heeft er een profiel. Lezers en auteurs kunnen je volgen. Als jouw boek te vinden is bij de online boekwinkels, kan je het (laten) toevoegen. Lezers kunnen recensies achterlaten. Hebban heeft zelf ook recensenten die boeken lezen en beoordelen. Lijkt een boek je interessant? Zet het dan op je boekenplank door op ‘wil ik lezen‘ te klikken. Heb je het gelezen?
Als auteur kan je blogjes schrijven over jouw boek en wat je bezighoudt.
Ook heb ik als uitgever een spot op Hebban, waar ik kan schrijven over uitgeverij zaken en de auteurs van de uitgeverij. Auteurs kunnen een spot aanmaken. Dit is de spot van Jolanda.
Hebban is zeker een medium dat je kunt testen of het zinvol voor je is. Neem je voor om eens per week een blogje te schrijven, te reageren op andere blogs en spots om zo lezers en schrijvers te ontmoeten. Als je bang bent dat het je te veel tijd gaat kosten, reserveer dan voor een bepaald medium een kwartier of halfuur per dag. Daarmee kan je het onder controle houden.
Veel schrijfplezier!
Esther van der Ham, uitgever bij Droomvallei uitgeverij en auteur
Mijn tip is: Zet is je profiel neer dat je auteur bent met daarachter de titel van je boek.
En als je meerdere boeken hebt geschreven?
Ik ben bang dat al jouw boeken niet meer in je profiel passen ๐ Ik zou kiezen voor je laatste boek.
Ik heb het aangepast!
Mijn tip: gebruik een tool als “Hootsuite” en daarin kan je jouw berichten al in de toekomst plannen op de diverse sociale media.
Dat is een goede tip Jeroen. Zelf gebruik ik daar MeetEdgar voor.
Hallo Jeroen, bedankt voor je tip! Zelf heb ik dat inderdaad ook in gebruik, maar merk dat ik desondanks veel handmatig inplan, ook omdat het bereik van de berichten dan hoger blijkt te zijn. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?