Vanaf 2011 schrijf ik kinderboeken. Ik heb daarvoor diverse cursussen gevolgd. Ook heb ik een aantal keer een schrijfcoach (Marelle Boersma) betrokken bij mijn kinderboekprojecten. Als uitgever van Droomvallei uitgeverij kreeg ik steeds meer autobiografische manuscripten aangeboden. Dat vond ik heel leuk, want die passen goed bij mijn uitgeverij.
Taboes in je boek?
In de boeken die ik uitgeef, maak ik graag ingewikkelde onderwerpen bespreekbaar. Ik ben niet zo’n voorstander van taboes, omdat ik denk dat we er veel last van kunnen hebben als we zaken die ons dwars zitten niet uit kunnen spreken. Natuurlijk moet een boek geen klaagzang worden; ik vind het interessant om te lezen hoe een auteur omgaat met de tegenslagen van het leven en daar uiteindelijk beter uitkomt.
Autobiografie
Ik besloot me te gaan verdiepen in het schrijven van een autobiografie, en wel door er zelf een te schrijven. Tenslotte had ik zelf ook al een en ander meegemaakt, waaronder een ingrijpende DIEP FLAP operatie. Tijdens het herstel daarvan, hield ik een dagboek bij, met het idee dat ooit nog eens in een boek te verwerken. De tijd was daarvoor rijp, en ik schreef me in voor een cursus autobiografie schrijven. Ik kreeg allerhande uitleg over de inhoud en opbouw van een autobiografie. Ik maakte een schema van mijn boek en stuurde dat op voor feedback. Ik schrok van het commentaar dat zich als volgt liet samenvatten: “volkomen oninteressant. Verzin maar iets beters”.
Let op: het is een samenvatting hé. Er stond wel iets meer bij, maar niet zo veel dat ik snapte wat er verkeerd was aan mijn onderwerpkeuze. Ik was in shock. En vroeg door.
Het conflict in je boek
Wat bleek: het onderwerp was te toevallig. In ieder boek moet een conflict zitten: een intrige. De hoofdpersoon krijgt een probleem en gaat dat aanpakken, schrijft Frans Stüger in het boek ‘Personages, conflict en perspectief‘. Het conflict komt voort uit het karakter van het personage, de hoofdpersoon is er verantwoordelijk voor.
Ik begon opnieuw met mijn boek. De Diep Flap werd van DE verhaallijn één van de verhaallijnen. En mijn boek Controle verscheen.
Hoe zit het met het conflict in jouw boek? Ik lees het graag. En schrijf het ook als richtlijn in je Boekplanner.
Esther van der Ham
p.s. Schrijf je non-fictie? Dan is er ook een conflict. Je ideale lezer heeft een vraag of een probleem en wil een antwoord of oplossing lezen in jouw boek. Dat is je lezersresultaat. Jolanda Pikkaart
Ik ga nu een fictieboek schrijven. Ik ga eerst het conflict en de personages uitwerken.