• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

BoekPlanner

  • Home
  • De boekplanner
    • Recensies
  • Gratis
  • Blog
  • Bestellen!
  • Over ons
    • Pers
  • Contact

Schrijven is schrappen – businessboek

20 september 2019 By Jolanda Pikkaart Reageer

Als je als ondernemer een boek schrijft over je kennis en ervaring, waar stop je dan? Je gunt de lezer zoveel waarde, maar zet je nu alles in je boek? Nee, schrijven is schrappen!

Schrijven is schrappen

Beperk jezelf

Mijn tip is om jezelf te beperken. Als je als expert een boek schrijft, start dan met bepalen van je ideale lezer. Wie is je ideale klant? Voor wie is je boodschap bedoeld? Wat is zijn of haar basis? En welke kennis heeft hij of zij nodig? De lezer hoeft niet alles te weten en heeft niet jouw kennisniveau nodig. Bepaal dit vooraf.

  • Wie is je ideale lezer?
  • Wat is het lezersresultaat?
  • Welk deel van mijn kennis en ervaring ga ik delen?

Schrijf daarna je boekpitch en je achterflaptekst.

Nu heb je je eerste raamwerk.

Maar je weet zo veel! De verleiding om alles te delen blijft natuurlijk, maar zolang je geen encyclopedie schrijft, is dat niet noodzakelijk.

Lezersresultaat

Je weet nu wie je ideale lezer is en het lezersresultaat. Wat heeft je ideale lezer van jou nodig om dit resultaat met jouw boek te halen?

Maak een mindmap met de kernwoorden.

Kijk er daarna nog eens goed naar. Is het werkelijk nodig om de hele voorgeschiedenis of theorie te delen? Of is starten met stap 3 een betere keuze? Kom je er niet uit? Vraag het dan aan je ideale lezer.

Alles wat je in jouw boek deelt, helpt je lezer bij de volgende stap. Al het andere kun je waarschijnlijk beter schrappen… Zo ga jij een veel beter boek schrijven. Wil je dat ik mee denk met jouw boekidee? Reserveer dan een gratis boeksessie.

Wat ga jij schrappen? Laat het weten onder dit blog.

P.S. Esther van der ham schreef ook een blog over dit onderwerp. Maar dan over schrappen bij fictie.

Gerelateerd

Categorie: non-fictie Tags: businessboek, non-fictie, schrijven is schrappen

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Recente berichten

  • Stop met stopwoorden
  • Uitgever of zelf doen?
  • Boekpromotie, dat doet de uitgever toch?
  • De ideale lezer bij een kinderboek
  • Verbeter je schrijfkwaliteit, zoek een maatje

Categorieën

  • Blauwdruk/boekplan
  • Boekplanner
  • Boekpromotie
  • Fictie
  • Geen categorie
  • ideale lezer
  • non-fictie
  • Research

Recente reacties

  • Jolanda Pikkaart op Stop met stopwoorden
  • Karin Hut op De ideale lezer bij een kinderboek
  • Esther van der Ham op De ideale lezer bij een kinderboek
  • Helga op De ideale lezer bij een kinderboek
  • Anna Touw Smit op Research voor jouw boek – fictie

Copyright © 2023 · BoekPlanner

 

Reacties laden....