Het stokpaardje van mijn collega Jolanda Pikkaart bij het schrijven van een boek is dat je begint met het bepalen van de ideale lezer van jouw boek. Wie gaat straks jouw boek lezen? Maak een beschrijving van hem of haar die zo duidelijk mogelijk is. Houd je ideale lezer voor ogen bij het schrijven van je boek.
Ideale lezer bij kinderboek
Bij een kinderboek ligt het nog iets anders. Natuurlijk is het de bedoeling dat een kind het boek gaat lezen. In die zin is dat dan ook de ideale lezer. Voor boeken die in de bibliotheek te leen zijn, zal dat ook zo zijn. Er is echter een complicerende factor in de (online)boekwinkel. Sinds ik boeken verkoop, en dat is toch al weer bijna tien jaar, is er slechts twee keer een kind geweest dat één van mijn boeken, van eigen geld, kwam kopen. Ik zie ze nog voor me met hun bergje kleingeld dat ze voor me op de tafel neerlegden: Esther, ik wil dát boek van jou kopen. Mooi en ontroerend was dat. In de meeste gevallen worden de kinderboeken gekocht door de (groot)ouders, soms ooms of tantes. Scholen schaffen nog wel eens kinderboeken aan, of kinderdagverblijven. Je hebt dus niet alleen te maken met de ideale lezer, maar ook met de ideale koper. Tenminste, als het je bedoeling is dat je boek wordt verkocht (daar ga ik voor het gemak van uit).
Twee partijen overtuigen
Bij een kinderboek zal je dus twee verschillende partijen moeten overtuigen: de lezer en de koper. Zij hebben allebei andere criteria. Een koper vindt het fijn als een boek kwaliteit heeft, leerzaam is, goed geschreven, enz. Kinderen laten zich leiden door bijvoorbeeld de hoeveelheid tekst/plaatjes, extraatjes, wat klasgenootjes lezen, wat ze op televisie hebben gezien en de hoofdpersonen van een boek. Zij kiezen heel andere boeken dan de kopers. Lastig! Houd daar dus rekening mee bij de communicatie rondom je boek.
Nog wat tips
- Observeer je ideale lezer goed bij het maken van je boek. Hoe jonger, hoe simpeler tekst en illustraties.
- Sluit aan bij de belevingswereld van je ideale lezer én van die van de koper. Waarom is het van belang dat jouw boek gelezen wordt? Wat levert het de lezer (en koper) op?
- Laat je boek lezen door jouw ideale doelgroep en vraag tips.
Veel lees- en schrijfplezier!
Esther is uitgever bij Droomvallei Uitgeverij, auteur van vele boeken voor kinderen en volwassenen. Ook werkt zij als illustrator.
Dankjewel, Esther! Mooie inzichten. Als kopers criteria had ik wel, kind kennis laten maken met andere wereld, samen een avontuur beleven (bij voorlezen) en woordenschat vergroten maar niets over de kwaliteit.
Sluit heel mooi aan op de achterflap challenge van Jolanda Pikkaart. Ik kan het nog mooi meenemen. Heel fijn.
Heel graag gedaan! Succes met de challenge.
Dankjewel Esther de ideale koper had ik nog niet aan gedacht ik schrijf een kinderboek prentenboek met aquarellen Op vakantie naar de hemel gebaseerd op een waar gebeurd verhaal