• Door naar de hoofd inhoud

BoekPlanner

  • Home
  • De boekplanner
    • Recensies
  • Gratis
  • Blog
  • Bestellen!
  • Over ons
    • Pers
  • Contact

Boekpitch altijd hetzelfde?

27 maart 2019 By Esther van der Ham Reageer

In de boekplanner besteden we kort aandacht aan de boekpitch. Hoe kan je in een minuut een ander vertellen over jouw boek en dan zodanig dat diegene zo nieuwsgierig wordt dat hij of zij je boek wil lezen? Je kan daarvoor een standaard pitch schrijven, waarin de belangrijkste punten van je boek in kleurrijke bewoordingen aan de orde komen. Hoe vaker je je verhaal houdt, hoe beter het gaat, waarschijnlijk.

Altijd dezelfde boekpitch?

Een standaardpitch is goed om mee te beginnen, maar enige verfijning is aan te raden. Bij de pitch is het goed te kijken wie er tegenover je staat en wat hun functie is. Heb je een zakelijke band met die persoon? En zo ja, welke? Is het een collega van het werk of een verkoper in de boekwinkel? Wat is voor hen belangrijk te weten over je boek? Natuurlijk de inhoud. Bij een non-fictie boek is het van belang te weten of het boek in een bepaald vakgebied gebruikt kan worden. Pas je boekpitch daarop aan. Schrijf je fictie met een diepere laag, zoals het doorbreken van taboes, geef dit dan aan. Zeker als het onderwerp van je boek een actueel thema beschrijft, is het van belang dit te verwerken in de pitch. Wat is het unieke aan jouw boek? Vertel daarover!

Specifieke zaken voor boekhandels

Als je met je boek naar de plaatselijke boekhandel gaat, zijn een aantal extra aandachtspunten van toepassing. Boekhandels willen graag weten of het boek verkrijgbaar is via het centraal boekhuis. het boekenmagazijn, zeg maar, waar zij het dan kunnen bestellen. Ook is het voor hen van belang of er een uitgever bij het boek betrokken is of dat je het in eigen beheer uitgeeft. En natuurlijk willen ze weten hoeveel korting ze krijgen op een boek. Normaal gesproken is dat 42%. Ze leggen een boek soms ook in de winkel waarbij het jouw eigendom blijft: in consignatie. Maak een factuur waarop je aangeeft dat de boeken in consignatie zijn afgegeven. De boekhandelkorting is dan lager.

Veel succes met je boek!
Uitgever en auteur Esther van der Ham

 

 

Gerelateerd

Categorie: Boekpromotie Tags: boekpitch, uniek selling point

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2023 ยท BoekPlanner

 

Reacties laden....